Technika samochodowa
Dla warsztatów Informacje




Kontakt:

CDS Mioduszewski
75-727 Koszalin
Ul. Orla 4a

centrala:
94 348 8000
biuro@bosch.koszalin.pl

urządzenia diagnostyczne:
94 348 8001

serwis samochodowy:
94 345 5000


Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać
informacje o nowościach,
podaj swój adres e-mail:

Dla warsztatów
Dla sklepów
Dla kierowców




Układ ESP


W ramach „Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Dro-
gowego” firma Bosch aktywnie zaangażowała się w promowanie szerszego wykorzystania systemu stabilizacji toru jazdy ESP, który może skutecznie zapobiegać groźnym wypadkom stabilizując pojazd w sytuacjach krytycznych i zapobiegając poślizgowi. Badania przeprowadzone przez producentów samochodów wykazują, iż  system ten może znacząco zmniejszyć liczbę poważnych wypadków. Dlatego też szersze wykorzystanie ESP jest ważnym środkiem dążącym do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze.



ESP - (Electronic Stability Program program elektronicznej stabilności) to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu. Niektórzy producenci nazywają go inaczej, np. VSC, DSTC itp.

 

System ten działa na bardzo prostej zasadzie - koło,
które jest zablokowane można poruszyć w każdą stronę (czyli także na boki) używając podobnej siły. W efekcie, na zakręcie koło jest wynoszone tam, gdzie działa siła odśrodkowa, czyli na zewnątrz zakrętu. Wykorzystując tą zasadę, gdy przód pojazdu traci przyczepność to blokowane są koła tylne, by te pozwoliły na obrót pojazdu wokół własnej osi celem skierowania przodu we właściwą stronę. Analogicznie, gdy mamy do czynienia z nadsterownością, kiedy to pojazd zbyt szybko obraca się wokół własnej osi (szybciej, niż pokonuje zakręt) blokowane są koła przednie by spowolnić ten ruch poprzez wytworzenie niwelującej go podsterowności. Wszystkie te korekty zachodzą wielokrotnie w ciągu sekundy i tworzą w rzeczywistości kontrolowany uślizg wszystkich czterech kół.

 

Stabilizacja toru jazdy okazuje się być bardzo pomocna w
 tzw. teście łosia polegającym na ominięciu nagle pojawiającej się przeszkody i błyskawicznym powrocie na własny pas. W samochodach pozbawionych kontroli trakcji slalom składający się z 3 nagłych skrętów zazwyczaj powoduje nagłą nadsterowność która to może spowodować, że pojazd zostanie ponownie wyrzucony na przeciwny pas. Rzadziej zdarza się tutaj zaobserwować podsterowność która to jest mniej groźna i powoduje tylko wydłużenie promieni skrętów. ESP umożliwia wykonanie trzech w miarę ciasnych skrętów i szybką stabilizację pojazdu po powrocie na własny pas.

 

Początkowo nie powstała żadna wspólna nazwa dla
tego systemu, dlatego też producenci pojazdów początkowo nazywali system stabilizacji toru jazdy własnymi skrótami, tak więc w szczególności w starszych pojazdach pojawiają się nazwy STC, DSTC, PSM, VSC, CDC, ASMS, DSA, ICM, IVD, VDC. Do dziś niektórzy producenci (np. Porsche) używają własnego skrótu zamiast ESP.


Notice: Undefined index: nIdGrupa in /templates/view_page.htm on line 13

« Powrót

wyświetleń: 3442

CDS Mioduszewski - Sprzedaż • Serwis • Szkolenia • Hotline
75-727 Koszalin • ul. Orla 4a • tel. centrala [094] 348 9000 • fax [0-94] 348 80 61